måndag 3 mars 2014

Smuts



En ny bloggrecension på Boktimmen där bloggerskan skriver: "Om Dickens hade levt idag och skrivit så hade det kanske varit något i denna stil."

Jag vet inte hur det är med det, men när jag kollar runt lite på nätet så hittar jag den här kommentaren: "When he went to America in 1842, one of the points he made was that the "unimportant" and "peripheral" people were just as interesting to write about as "great" people."

Något som jag tänkte på när jag skrev "Borde vara död" var att jag inte ville skriva om de utvalda eller överklassen som så ofta skildras i fantasy (det finns t o m en romanserie som heter "De utvalda" åtminstone på svenska - och alla känner väl till G R R Martin som skriver om släkter som kämpar om makten) utan om de bortvalda och osynliga. Den grå massan. Eller de som den grå massan trampar under sina fötter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar