Taivassalo |
När Taivassalos vampyrroman ”Svulten”
publicerades såg jag att den fick positiva recensioner på flera bokbloggar men
kände mig inte särskilt motiverad att läsa den ändå. Jag gillade omslaget och
hade tidigare läst hennes ”Sju knivar hade Andrej Krapl” men det räckte inte.
Orsaken var väl just att den var vampyrroman. Jag var grundligt trött på
massproduktionen av vampyrlitteratur och ofarliggörandet av dem.
Förflackningen. För mig var vampyren ett mycket obehagligt monster, närmast en
våldtäktsfantasi. Dracula dödar de han attraheras av, liksom Carmilla. Det är
inte heller så att jag nödvändigtvis tyckte illa om mänskligfiering av monster.
Jag tycker att Anne Rices gjorde något särskilt och eget, men sedan dess har
man kramat allt vett ur vampyrmyten.
Min egen roman ”Borde vara död” var ett
mothugg, en träpåle genom vampyrernas alltmer blodfattiga hjärtan. Jag ville
skriva om ett monster som var obehagligt, som livnärde sig på ett sätt som var
frånstötande men som man ändå kunde förstå, kanske även sympatisera med. Jag
var också oändligt trött på vampyrsensualismen. Den kändes oerhört
slentrianmässig. Jag skåpade ut den och använde ett rivjärn för att skrapa all
skönhet ur mina romanpersoners ansikten. Inte en jävel skulle få någon lättköpt
Konsumvariant av sado-masochism att hetsa upp sig åt.
Jag skulle till Swecon i Stockholm, ett
arrangemang av och för de som gillar fantasy, science fiction, skräck och
liknande och sitta i en diskussionspanel med Taivassalo, gotikdoktorn Mattias
Fyhr, Mia Franck som skrivit ”Martrådar.
”Martrådar” lät hemskt intressant när jag
läste om den och ”Svulten” verkade trots allt vara en okej bok. Det var ju
dessutom en vampyrbok och det hade varit intressant att ta spjärn emot detta i
en kommande paneldiskussion.
I sista stund försökte jag få tag i Francks
och Taivassalos böcker på biblioteket men de var inte inköpta. Jag lade
inköpsförslag men det tog för lång tid. Jag hade turen att vara med på ett
arrangemang med författarinnan Nene Ormes som hade ett eget exemplar av
”Svulten” och började läsa på tåget upp till Stockholm.
Jag kände mig lite stressad men kunde inte
undgå att känna hur jag begravdes levande i Taivassalos poetiska språkdräkt och
de dunkla stämningarna i romanen. Efter en stund var jag helt förförd.
”Svulten” innehåller många saker som en gång fick mig att vända mig emot
vampyrmyten. Hennes Jorunn Själfhämnd är vacker, stark, snabb och kultiverad –
allt som man vill vara. Men samtidigt farlig och utanför. Det här blir ofta en önskedröm,
en behaglig fantasi där de negativa sidorna med vampyrtillvaron inte tillåts
bli något större problem. ”Oj oj, vad det är jobbigt att vara så snygg, leva
för evigt och samtidigt dricka blod – det är så svårt att tvätta bort fläckarna
från renässansskjortorna” ungefär.
”Svulten” är en mörkt romantisk vampyrroman
och det skulle kunna bli dåligt. Platt och
sentimentalt. Men Taivassalo har ett språk som är så poetiskt att hela
romanen bångnar av vackra meningar och stycken. Hon frossar helt oförskämt i
blodsensualismen – en hel del vanlig sensualism ingår också – och den övergripande
handlingen blir nästan ointressant. Hon kommer undan med att stoppa in flera
episoder som mest bara beskriver Jorunns jakt eller förförelse av och dödande
av bytet på olika platser, i olika tider. Någon dogmatisk skrivarskolelärare
eller redaktör som gärna vill ha bästsäljare som slinker fram genom läsningen
som oljade skitkorvar kan säkert ha invändningar och mena att de inte tillför
något till det övergripande narrativet. Men jag älskar att vila i de stämningar
som Taivassalos tangenbord frambesvärjt, njuta av Jorunns jakt och mord om och
om igen. Hennes lust och ytterligheter – hon antingen frossar eller svälter.
Jag får väl nämna något kort om handlingen.
Vi följer Jorunn genom tvåhundra år när hon rastlöst flackar omkring i
västvärlden. Särskilt scenerna från ett snöigt Helsingfors är minnesvärda. Hon
ville egentligen aldrig bli vampyr och försöker finna sin plats i världen men
tröttnar alltmer och har bestämt sig för att ta hämnd på den ätt som är orsak
till hennes fall.
Jag
hade ibland svårt att hänga med i alla svängar genom tiden och runt världen men
brydde mig uppriktigt sagt mindre och mindre ju mer jag förstod av handlingen. Språket
och de känslor Taivassalo skildrar så ljuvligt är nämligen som en berusning. Jorunn
är för mycket och för lite. Över- och undermänniska, känslosam och grym, extas
och grubbel. Det känns som om Taivassalo lyckats återskapa vampyrmytens ursprungliga
laddning och dubbelhet. Under läsningen tänker jag på missbrukare som berättat
för mig om hur det aldrig blir som när de tog sina första sprutor. Men för mig
var det som om jag satt och letade bland sönderstuckna vener och plötsligt
kände ett rus som var likvärdigt med jungfrusilen
Men sådant upplever man nog oftare om man
missbrukar böcker istället för droger.
Mia Franck
Nu har biblioteket sent omsider köpt in Martrådar och jag har läst den. Det är en ungdomsroman om Matilda, Mati i den lilla småstaden Björknäs. Hon tycker bäst om att spela fotboll och är just på väg att göra sitt genombrott i landslaget när hennes storasyster tar livet av sig. Mati drabbas inte bara av sorg över systern utan en helt annan del av henne vaknar – maran.
Nu har biblioteket sent omsider köpt in Martrådar och jag har läst den. Det är en ungdomsroman om Matilda, Mati i den lilla småstaden Björknäs. Hon tycker bäst om att spela fotboll och är just på väg att göra sitt genombrott i landslaget när hennes storasyster tar livet av sig. Mati drabbas inte bara av sorg över systern utan en helt annan del av henne vaknar – maran.
Mati börjar med att ge igen, hämnas egna och
andras oförrätter men dras också in i ett större och betydligt mer komplicerat
spel. På sätt och vis kan man säga att det är ett finskt Engelsfors där en
handfull disparata individer samlas för att bekämpa en växande ondska. Franck
skildrar sina personer på ett mångfacetterat vis och deras förändrade syn på
sig själva och omvärlden böljar fram över sidorna. Mati förundras till exempel
över Rådaren Erik, känner sig dragen till honom men tvekar, och blir sedan
svartsjuk och närmast svartmålar honom inför sig själv när hon ser hur han
attraheras av en helt annan person.
Matis del-identitet som mara är också
intressant och väl genomförd. Under 1600-talet ansågs det ge tur att bära något
som kallades mar-lockar. Franck har tagit denna sedvänja och förändrat den till
en förmåga att knyta och lösa upp martrådar, ett sätt för maran att skapa eller
upplösa förbindelser i vår verkliga tillvaro. Personer, relationer och magi är
genomtänkta och författaren knyter sina martrådar genom läsaren,
förbinder skickligt olika bitar tills alltsammans strålar samman i slutstriden.
Eller delstriden kanske det är eftersom det här är första delen i en trilogi.
Vad
jag kan sakna i romanen är att det ibland går lite för snabbt i skildringen.
Till exempel så blir en person flådd av ett skogsrå vid ett tillfälle, men de
refereras bara. Jag hade gärna sett en mer sinnlig framställning av det. Å
andra sidan skulle boken ha blivit bra mycket längre i såfall.
Jag prövade olika sätt att läsa romanen.
Trots att det är en del snabba klipp i den så tycker jag att den tjänar på att
läsas i stora sjok. Att läsa kortare bitar åt gången känns ofta för
snuttifierat.
Hej vad fint att titta in här och hitta en finlandssvensk special. Tack! Och jo, du har rätt, kunde absolut ha tagit ut svängarna mer i flåendet, fast jag fick inte skriva fler sidor, inte för att det egentligen borde hindra mig.
SvaraRaderaKul att du gillade specialaren. Hade tänkt ha med Turtschaninoff och Wiik men då hade jag väl aldrig blivit klar...
SvaraRaderaJa, visst har dracula/vampyrfiguren förvanskats , inte minst i alla tv- serier och filmer senaste åren.
SvaraRaderaDracula är för mig en mycket sorglig varelse. Skulle inom parantes inte vilja vara vampyr i dessa tider, med allt som cirkulerar i människors blod... inte hälsosamt ens för en odödlig.