tisdag 15 oktober 2013

Ville duscha efter läsning

Jag är med i DN idag. Artikeln heter "Nordens tomtar och troll utmanar vampyrerna" och handlar om hur alltfler svenska författare använder sig av folktro och nordisk mytologi i fantasy/skräck.


En folklorist som heter Tora Wall skriver: "Världen känns osäker, det är oroligt och lågkonjunktur, och då brukar det följa ett intresse av att söka tröst i en annan värld." Jag säger bara, lycka till med att finna tröst i "Borde vara död".
Den tröstlöshet, den tomhet som man finner i min roman exemplifieras jävligt bra av lite citat ur en bloggrecension som jag hittade idag. Metronyx menar att hon finner "en historia om oändlig ensamhet" och "Den är äcklig, jag kände mig nästan i behov av en dusch efter att ha läst den."


5 kommentarer:

  1. Svar: Vad roligt! Den ser jag verkligen fram emot att läsa! Är något releasedatum bestämt?

    SvaraRadera
  2. Du menar uppföljaren till "Borde vara död"? Inget är bestämt och den är inte ens skriven än. Så allt kan hända på vägen. Men jag håller i alla fall på och skriver så vi får se var det slutar.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte man letar efter tröst i bokens elände, snarast känns det trösterikt när man lägger ifrån sig boken och finner tröst i att man själv inte befinner sig mitt i hemskheterna... Tror det finns en tydlig parallel mellan skräcklitteraturen/filmen och tillståndet i världen.

    SvaraRadera