söndag 19 oktober 2014

Jag är nazist


   Här ovanför ser ni "Äganderätten måste ständigt omförhandlas" av Pär Thörn och Lars Krantz. Bredvid den ligger min egen roman från 2010, "De döda fruktar födelsen". "De döda ... " kom ut på Järnringen förlag och som en liten aptitretare lade man ut omslaget på sin blogg med frågan om vad besökarna tyckte om den. Själv var jag väldigt förtjust i omslaget, inklusive typsnittet som förstärkte det gotiska intrycket. Men givetvis började det gnällas. Några menade att typsnittet var tvivelaktigt. Bland annat var det en som skrev att det såg ut som ett omslag från en vit makt-skiva och att han inte skulle ta i boken med tång om han inte visste att den kom ut på Järnringen förlag.
   Typsnittet är nämligen gotisk frakturstil vilket till en början proklamerades som den enda riktiga tyska stilen. Den skarpa iakttagaren lägger märke till att även "Äganderätten måste ständigt omförhandlas" är skrivet i frakturstil. Det har dessutom en SS-dolk med inskriptionen "Meine Ehre heist treue", min ära heter trohet. Om något omslag skulle kunna väcka associationer till Vit makt-musik så är det väl detta. Men vad har hänt?
   Ingenting förstås. Och inte för att jag tycker att Thörn eller Krantz förtjänar det. Det är en jävligt skön skildring med utgångspunkt från en SS-dolk som vandrar från hand till hand genom historien. För övrigt så förbjöds fakturstilen 1941 eftersom man ansåg den alltför judisk. Det är ett judiskt typsnitt. Förbjudet av nazistpartiet. Sen är det ju intressant att döma ut en roman utifrån typsnittet. Det är väl lite som att döma människor utifrån hudfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar