onsdag 13 juli 2011

Saint Ange


Barnhem och sjukhus är skiten

Saint Ange/House of whispers är Laugiers debutfilm, mer känd för den banbrytande tortyrfilmen Martyrs. Det är en franska-rumänsk samproduktion där skådespelarna talar engelska. Jag trodde först att jag fått tag i en remake, men det visade sig vara originalet.
Filmens huvudperson kommer till ett nedlagt barnhem för att arbeta. Hon är gravid i hemlighet och barnet tillkom förmodligen inte under några angenäma former. När hon kommer dit reser barnen därifrån och kvar blir en husmor och en kvinna med mentala problem som vuxit upp på barnhem. Det står psykologisk thriller på mitt omslag men det här är en spökhistoria.
Det är mycket stämning och atmosfär i filmen. Ett gammalt, fallfärdigt hus med en labyrint av korridorer och rum. Förruttnade golv och rostiga rör. Knakande dörrar. Stora fönster med gardiner som fladdrar i stormar. Blinkande lampor. Ruiner. Lådor med undanstoppade dokument. Oförklarliga ljud och händelser. Jämrande ljud som kanske kommer från vattenrör och luftens vinande. Fördolda utrymmen. Det stora, labyrintiska huset som en bild av hemligheterna och förvirringen hos människorna som bor kvar där.
Jag har läst lite på forum på nätet att en massa trådar lämnas lösa och att den är långsam och tråkig. Måste man ha action och inälvor hela tiden känns den säkert långsam, men det där med lösa trådar begriper jag inte. Jag hade inga problem med att förstå filmen och tyckte att det hände något hela tiden, om än inte på någon övertydlig nivå. Det var knappast det otäckaste jag sett, men välgjort och kusligt.

2 kommentarer:

  1. Martyrs är nog en av de bästa filmer jag aldrig rekommenderar. Den funkar så bra att den skjuter sig själv i sank. Medan man kan avskärma sig från en film i stil med Hostel som oseriös tortyrporr, är Martyrs rått obehaglig utan att bli "porr" på ett konkret plan plus lika obehaglig på ett filosofisk och metafysisk plan.

    Efter filmen kollade jag upp regissören på IMDb och fick intrycket av att hans tidigare filmer inte var särskilt lyckade, så jag struntade i att fördjupa mig i dem. Men det verkar vara fel :) Också IMDb tar fel emellanåt, och tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Rolig beskrivning av Martyrs :)

    SvaraRadera