söndag 15 december 2013

En av årets bästa böcker

Maria Ehrenberg på Kristianstadsbladet tycker att "Borde vara död" är en av årets bästa böcker. Jättekul - samtidigt måste jag kommentera lite saker i texten. Såhär skrev hon: Vampyrerna finns nu även på svensk mark. Märkligast är Viktor Algrens "Han åt mitt hjärta" där vampyrer jagar vanligt folk på Malmös gator. Paul Eggerts vampyrliknande varelser i "Borde vara död" knegar på vårdhem och vampyren eller what-ever i Anders Fagers "Jag såg henne idag i receptionen" bor på vinden i ett vanligt stadshus i Stockholm. Alla rör de om i sociala strukturer och invant liv."

Algren har skrivit en roman om varulvar. Inte vampyrer. Varulvar är rätt ointresserade av att suga blod. De sliter sönder och äter upp sina offer.
Jag heter inte Paul utan Pål. Men Maria E är knappast ensam om att skriva/säga fel på den punkten. Senast var det DN.
Isa som är "vampyrisk" - om än ingen vampyr - knegar inte på Lundbygården, hon bor där. Den som knegar är Sebastian, socialarbetaren. Och jag skulle aldrig kalla Lundbygården för ett vårdhem. Men visst, har man inte koll på alla gränsdragningar i det sociala träsket så kan man förstås ta fel.
Lite anmärkningar som knappast förtar glädjen i att läsa att jag skrivit en av årets bästa böcker.
Och här är en annan recension av min roman. Recensenten Lisa skriver: "Hur trött är man på vampyrer? Beror helt på vilka som har tagit tag i vampyrmyten och knådat till den, och serverat den i en eller annan form. Själva myten håller - hur många Hollywoodproducenter som än sötsliskar till den i highschoolmusikalstil med tjusiga ungdomar.
Som motsats till detta kan man ta och läsa Pål Eggerts bok "Borde vara död"."

En av mina avsikter med romanen har alltså infriats och erkänts. Signaturen Lisa avslutar med att skriva: "Romanen är en lyckad kombination av socialrealism och fantasy, skriven på ett bra språk och med ett medryckande driv i berättelsen." Ett gott hantverk alltså. Trevligt.


4 kommentarer:

  1. Har krävt att få din bok i julklapp. Mycket bra att höra då vad folk har tyckt. Så, julafton, anländ säger jag.

    SvaraRadera
  2. Hej Pål. Gammal kärring här, som du vet vem hon är (oooh, vad roligt det lät, då). En som sa att den förra till slut verkligen blev precis så bra som hon hade hoppats och önskat. Och som har varit dålig på att berätta för dig att denna nyare är ruskigt och genuint bra.

    Egentligen bara: God jul! Och: fortsätt!

    /Annika (ja, den gamla kärringen ... gissa!)

    SvaraRadera
  3. Underbart att höra från dig Annika :-) Har tänkt på dig den senaste tiden. Roligt att du gillade "Borde vara död"

    SvaraRadera