skip to main |
skip to sidebar
Livide
-->
-->
Jag såg den surrealistiska skräckfilmen Livide, av samma
par som gjorde À l'intérieur (Inside). De båda filmerna är på många sätt
varandras motsatser. Inside är en minimalistisk slasherfilm, ett våldsamt
kammraspel. Den utspelar sig i ett vanligt bostadshus där en gåtfull kvinna
försöker stjäla barnet från en gravid journalist. Innan det är fött. Poliser,
en kriminell, redaktörer och en mamma spelar blodiga biroller när de av olika
anledningar kommer till huset.
Livide
börjar på ett nästan klassiskt vis, i ett kråkslott med en gammaldags
spökhusestetik. Huvudpersonen arbetar inom hemtjänsten och gör vad hon ska med
den gamla damen som närmast verkar ligga i koma i huset med syrgasmask och
dropp. Sedan följer en skildring av hur gränserna mellan mardröm och verklighet,
liv och död löses upp och endast hålls ihop hjälpligt av en historia om en
sträng balettlärarinna och hennes dotter.
När jag
såg den tänkte jag att det här är en sådan film som får pisk av rätt många. Och
mycket riktigt. Jag gick bl a in på Nyheter 24 och läste kommentarerna.
”Filmen kan inte riktigt bestämma sig om den vill vara
gore, fantasy, skräck eller vad.”
Det här
är en av filmens styrkor. Den är inte förutsägbar. Den översvämmar
kategorierna, blandar dem i en hämningslös orgie där alla kombinationer är
tillåtna. Det skrämmer förstås de som vill vara kyska och hålla sig till en.
”men man får veta för lite om historian, karaktärerna och
vad som egentligen har hänt. De skulle ha gjort den längre och förklarat mer”
När man
sitter i skräckpaneler så är det alltid någon som börjar prata om att allt det
läskiga försvinner när monstret visar sig. Det gäller väl någon
femtiotalsfilm där det dyker upp en gräslig – på ett tråkigt vis - utomjordning
i slutet, men om man sett Alien eller för den del Ringu eller The Descent så
vet man att det stämmer sisådär.
De som klagar på att allt läskigt försvinner när monstret visar sig borde älska den här filmen. I Livide så får tittaren stiga in i en
främmande verklighet som inte riktigt visar sig - någonsin. Övernaturliga lagar
som vi inte känner till träder i kraft och vi får aldrig riktigt reda på hur de
egentligen fungerar. Det är med andra ord som det är i livet. Man får känna sig
fram. Läskigt att leva utan förklaringar.
”… sen spårar den ur rejält och det förstör tyvärr.”
Det är
just urspårningen som gör den så bra. Särskilt slutet, som någon skriver är
rena katastrofen, är så oväntat och ändå på något sätt konsekvent. Mer
urspåring och åkningar utanför bekvämlighetszonen borde vara mer uppskattat av
skräcktittaren, men tyvärr inte.
Instämmer i vad du skriver, men det är nog mer skräck för eliten och inte patrasket ;)
SvaraRaderaHe he, och vi är eliten. Var la jag nu mina Nietzscheböcker...?
SvaraRadera