tisdag 4 november 2014

Incident








Den här boken lånade jag hem från biblioteket någon gång i förpuberteten. Kommer inte ihåg hur gammal jag var. Jag läste den aldrig och visste knappt vad den handlade om eller vem författaren var. Jag tyckte mest att omslaget i sig var spännande. Konstiga varelser som såg ut som människor som var för feta eller för smala, för stora eller med för många ben eller inga ben i alls. Ett myllrande folkslag. Att en av monstren dessutom verkade lyfta ett fällgaller var extra spännande eftersom det antydde medeltid, slott, riddare och sådant.
Men när jag lät boken ligga framme tittade min pappa på den. Jag tror inte han kollade baksidestexten eller bläddrade i den. Såg bara på omslaget med granskande blick. Sedan sa han: "Det här är sjukt, det här är sjukt ..." Jag lämnade tillbaka den dagen efter.
Men min sjuka hjärna fick jag behålla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar