fredag 25 oktober 2013

Turné del ett - Malmö


Malmö Onsdag – Torsdag 16-17/10
 


Jag begav mig från Göteborg till Malmö främst för att vara med på en paneldiskussion om det Magiska Malmö på Kirsebergsbiblioteket på torsdagkväll. Simon som arbetar på biblioteket ville dock att jag skulle hälsa på hos hans skrivarcirkel så jag åkte en dag tidigare. Det blev ett trevligt samtal om skrivande och som tack fick jag en fin plansch föreställande ett sjörå hämtad från Egerkrans vackra bokNordiska väsen.



På torsdag var det dags för diskussionspanelen. Det var väl c:a 40 personer som dök upp. De andra paneldeltagarna var Nene Ormes som skrivit om de sära i malmö och Victor Algren som utkommit med en bok om två varulvar i Malmö. Simon var moderator. Vi pratade på om vad vi skrev, hur vi skrev och varför.

    Det blev särskilt roligt när Simon ställde en fråga som han visste att jag inte gillade, nämligen: ”Skulle ni kunna skriva vanlig litteratur utan fantasy?” Det ledde till ganska olika reaktioner. Jag blev sur och hotade med stryk. Nene rabblade upp ett antal skäl till varför man borde fortsätta skriva fantasy. Victor var förrädaren som erkände att hans nästa bok inte skulle ha några fantastiska element.
Boktimmen har skrivit om Magiska Malmö-panelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar