lördag 24 augusti 2013

Ligist-litt och litt-ligister


Kolla - inga flaskregn, tillhyggen eller knivar. Göteborg har som vanligt mer stil än Stockholm.

Huliganslagsmål är en intim del av handlingen i "Borde vara död" även om det knappast tar upp huvuddelen av romanen. Det gör de däremot i Johan Höglunds "En av grabbarna". När jag skrev "Borde vara död" hade jag inte läst den och knappt ens sett några spelfilmer om fotbollsfirmor.
   Höglund verkar ha varit med när från början då det inte fanns några riktiga firmor i Sverige utan slagsmålen var en angelägenhet mellan den galnaste delen av fotbollspubliken. Det som slog mig var hur ofta det förekom vapen. Flaskor haglar lite hur som helst, gärna som ett slags motsvarighet till forna tiders fältslag då man öste pilregn över motståndarna. I vissa fall har man avsågade hockeyklubbor, järnrör och till och med knivar.
   Höglund gör knappast någon hemlighet av att han gillar att slåss. Själv reagerade jag på sådana saker som att när han kommit efter de andra kunde tänka sig att slita undan folk som inte hade med saken att göra medan han sprang uppför en trappa - bara för att komma i tid till slagsmålet som han anade snart skulle braka loss.
   Höglund är knappast särskilt litterär. Det påminner mer om någon som kan berätta bra historier över en öl. Men han lyckades hålla mitt intresse uppe under hela läsningen och det är ju inte det sämsta. Han bjuder också på en del funderingar över vilken miljö som han kommer ur, hur det där vrålet känns när ligisterna rusar mot varandra och hur våldskulturen genomsyrar hans liv. Vill man få en skildring av huliganism från insidan är det utmärkt läsning.
   Något som jag tänkt på under läsningens gång var hur det skulle bli om bokläsare hade samma inställning till sitt intresse. Kanske kunde det bildas firmor kring olika förlag, men man kan även tänka sig föreningar lite mer på tvären. BFF - Bokbloggarnas Fina Flickor skulle kanske bjuda upp till dans mot tidskriften "Vi läsers" bokligister "Vi slåss". Småförlagen kunde säkert samlas i en enda firma, "Lillasyster" under Textmässan och ta ut lite frustration på exempelvis Bonniers motsvarighet. Göteborgs bokmässa skulle bli årets event då alla grupper möttes på stan. Föräldrar skulle förmodligen försöka hålla sina barn hemma för att de inte skulle ljuga och säga att de skulle på Liseberg medan de i själva verket bara ville in till stan för att se de olika littligisterna jaga varandra på stan.
   Själv kan jag tänka mig att ta mig an Styxx firma. Kanske kunde man kalla den Cerberus. Jag kan inte låta bli att tänka på hur kul det skulle vara att binda ihop tre psykade pitbulls och kliva i täten med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar