onsdag 13 juli 2011

Systematiserat våld

Saxat från Aftonbladet idag:
"För tio år sedan avslöjades att skojätten Nike använde sig av barnarbetare och att arbetsförhållandena i många av företagets 1 000 utländska fabriker var allt annat än bra. Sedan dess har företaget vidtagit en rad åtgärder för att förbättra villkoren och rentvå sitt eget rykte.
Men dussintals arbetare i Indonesien som nyhetsbyrån AP har talat med vittnar om att det ännu finns mycket kvar att göra. De tillverkar alla skor av märket Converse, som Nike köpte 2003.
En arbetare på fabriken Sukabumi berättar att hon fick sparkar av en övervakare efter ha begått ett misstag när hon skar upp gummi som används till skosulor.
– Vi är maktlösa. Vårt enda val är att stanna och lida eller tala ut och bli avskedade, säger kvinnan, som vill vara anonym av rädsla för repressalier."

Favorit i repris från Blondinbella: "Vår generation är snarare mer kritisk än någonsin. Vi har blivit vana med att kunna skicka en tweet till ett företag på twitter om vi har en fråga eller är missnöjda."

Polis skyddar Niketown mot tweetar under kravallerna i Seattle 1999

Och en liten påminnelse från No logo (2000) av Naomi Klein om protester mot Nikefabrikernas svältlöner och dåliga villkor:
"Ungdomarna - varav de flesta var mellan elva och tretton - skrek och hojtade och dumpade ett flertal soppåsar med stinkande gamla Nikeskor framför fötterna på en rad väktare som hade fått specialuppdraget att skydda de heliga Nikelokalerna."

8 kommentarer:

  1. Blodinbella är helt magisk, läste för en ganska lång tid sedan att fröken Löwengrip har blivit någon förespråkare för unga kvinnors entreprenörskap på någon högskola. Vet inte om jag ska skratta eller gråta, gör båda för säkerhets skull. Vad blir nästa steg - Kissie som professor?

    Jag tror snarare att Blondinbella och Kissie och de andra har samma funktion som bilolyckor - man vill titta bort men kan inte inte. fascinerande. Tycker dock att bilolyckor är roligare...

    SvaraRadera
  2. Nu var det ju inte om Blondinbella & co du skrev om, men så fort jag ser något av de där namnen ser jag rött...

    SvaraRadera
  3. "Blod-in-bella?" Ha! ha!

    SvaraRadera
  4. Det är ibland roligare med kommentarer som svävar ut. Och lite berörde det ändå ämnet.

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte säga något som du inte redan har sagt jävligt bra redan.

    Mig klappar folk på huvudet då jag säger att det är mord att klä sig i vissa kläder och att köpa vissa produkter.

    "Nej men fredrik, har du inte vuxit ifrån det där ännu?"

    Jag vill alltså protestera mot vansinnet. Och mig är det fel på...

    Det var inte så länge sedan som ICA gjorde nyliberalism av vansinnet. Mattor producerades av folk i princip stod i gift då de jobbade. Men Ica har ett avtal som befriar dem från ansvar.

    Mig klappar de på huvudet...

    SvaraRadera
  6. jag som precis läst Born to run av Christopher McDougall menar på god grund också att Nike dessutom gör skor som är skit, som skadar föttter. Men det får ni läsa om i Born to run. Men det är väl en del av de skapade behoven, det krånglar till det och gör folk dumma i huvudet.

    SvaraRadera